vrijdag 10 juni 2016

Geestig - column in Baarnsche Courant




Een flexibele geest, noemt mijn moeder dat... kunnen omgaan met de minder prettige verrassingen van het leven. Mijn moeder is Zen-meditatie-docent. Haar geest is heel flexibel en daarin is ze een groot voorbeeld voor mij.

Afgelopen week hadden we logees in huis. De ene was verre familie uit Canada, de andere een goede vriendin van haar. Leuke meiden, twintigers op zo'n trip van Europa in 20 dagen. Zo'n trip alleen al vraagt een flexibele geest, volgens mij. De meiden hadden het heerlijk gehad en verbleven nog een aantal dagen bij ons voor een laatste paar dagen in Amsterdam. Tijdens de momenten dat we met elkaar waren viel het me op hoe veel gelijkenissen er zijn. Het is kennelijk toch echt een "familie dingetje", dat met sport en persoonlijke ontwikkeling bezig zijn. Maar er waren op de meest onverwachte momenten ook verschillen.

Op mijn reizen naar Zuid-Korea heb je permanent een "flexibele geest". Dat daar de dingen anders gaan dan je verwacht, dat is logisch. Het is bijna raar als een hele dag volgens plan verloopt. Maar hier in je eigen huis, je eigen dorpje met je eigen familie, dat zijn de momenten dat je verrast wordt.

Interessant is dat, niet waar? Dat waar je het meest relaxed en ontspannen bent, daar wordt je geacht het beste met verrassingen om te kunnen gaan. En in situaties waar alles steeds maar anders is, dan is flexibel blijven vaak een grotere uitdaging. Of niet soms? Soms blijkt dat als je diep in je comfort zone zit, flexibel zijn extra moeilijk is... en daarin zit 'm nou juist de oefening.

Expect the unexpected is een bekende martial arts les. Hij hij bleek nu ook maar weer al te waar. Juist als je helemaal relaxed bent, probeer ook dan iedere verrassing tegemoet te treden als een oefening voor een flexibele geest... Hhhmm... misschien is die interesse in oosterse filosofie ook wel een "familie dingetje". 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten